Tăierea moțului


Repede mai trece timpul!

Parcă alaltăieri îl țineam în brațe pentru prima dată pe Matei și iată că au trecut 2 ani și jumătate, iar bebelușul de atunci e un băiețel energic și inteligent.

Parcă ieri o botezam pe finuța mea și iată că a sosit vremea tăierii moțului.

Trebuie să recunosc că am avut mai multe emoții acum decât la botez. Ori la botez, avalanșa de sentimente a acoperit emoțiile.

Evenimentul a fost unul intim, în familie, dat fiind că a coincis cu ziua de naștere a fratelui finuței, ceea ce înseamnă că au fost două motive de sărbătoare. Pe lângă acestea, am ținut și tradiția datului colacilor.

Pentru început m-am așezat în mijlocul camerei, cu fetița în brațe și cu restul persoanelor de jur-împreujurul meu. Cumătra mi-a înmânat un colac pe care l-am rupt deasupra capului finuței și am împărțit cu absolut toată lumea fiecare bucățică din colac.

Apoi am pieptănat frumosul păr al fetiței cu pieptenele adus pentru ea și am pregătit moțul din creștetul capului și câte o suviță din spate și din laterale, în semnul Sfintei Cruci. După care am tăiat vârful moțului și al șuvițelor, simbolic, cu un foarfece adus tot de mine ș lăsat finuței. Firicele de păr au fost lipite cu ceara de la lumânarea de la botez (care a stat aprinsă toată ziua respectivă), între două monede de 50 de bani, și lăsate cumătrei.

După aceea am scotocit prin casă și prin geantă și am pus pe un platou următoarele: telefon, ruj, stilou, card + bani, cheile de la mașină, o seringă, un caiet, o iconiță, parfum. Daria a ales stiloul, cheile și nu în ultimul rând banii. E clară treaba, nu? ;))

A urmat momentul îmbrăcatului, când bărbații au cam părăsit încăperea. Rămase între fete, am dezbrăcat-o de hăinuțele ei și am îmbrăcat-o complet cu hăinuțele alese special: rochiță, body, hamleței, bolero, pantofiori, bentiță pentru păr. I-am luat de asemenea scutece și șervețele umede, jucării, o brățărică. Iar săptămâna viitoare o să-i pună nana cerceluși.

Apoi am făcut poze.😀 Nu prea multe pentru că au fost mulți copilași în casă, fiecare cu mai multă energie și mai puțin chef de ședință foto.

Cumătrii cei mari ne-au așezat la masă, cu meniu tradițional românesc, ca la o nuntă de demult., încât stomacul meu vede doar salate și preparate cât mai ”light” de atunci.😀

Înainte de tăierea torturilor (v-am zis că au fost doi sărbătoriți, nu?🙂 ), s-au dat colacii, de către bunica finuței. Tradiția spune că fiecărui om i se dau colacii o dată în viață și e bine să i se dea la botez sau tăierea moțului (deși acest obicei nu este prea vechi), dar se poate da și la nuntă sau, în ultimă instanță, la înmormântare… Acești ”colaci” sunt de fapt doi colaci împletiți, de 1 kg, sau un colac mare de 2 kg, 2 l de ulei, 2 kg de zahăr, 2 kg de orez, 2 kg de făină, care s-au împărțit egal între nașă (eu0 și cumătri (părinții finei), plus câte un cadou – ne-am pus de acord înainte ce își doresc sau au nevoie ei, ce îmi doresc sau am nevoie eu, și ne-am hotărât asupra câte unei lenjerii de pat. Cumătra mare ne-a făcut câte o urare ”sănătoasă” mie și finuței, mi-a urat să o și cunun, și a fost totul bine!😀

În final: torturile – absolut delicioase – unul gătit de cealaltă bunică a finuței, unul adus din Republica Moldova😀. Am cântat La mulți ani, am suflat în lumânări, ne-am murdărit pe față cu cremă, apoi ne-am jucat și am dansat populară și ne-am distrat.

Cam asta a fost!😀 Vă las câteva fotografii. Să auzim numai de bine!


Am ceva de spus:

