Kooperativa 2.0 x Aeroportul Internațional Iași


”Vă rugăm să vă închideți telefoanele, să vă puneți centurile și să vă pregătiți: decolăm!” Am fi vrut noi. Dacă nu spre vreo destinație „exotică”, măcar într-un tur deasupra orașului. Puteți râde, vrabia mălai visează. Dar nu mă plâng deloc, pentru că într-o zi de luni am reușit să petrecem câteva ore frumoase (după niște ore obositoare la serviciu) nicăieri altundeva decât în Aeroportul Internațional Iași.

1

Cum care noi? Aaa… nu v-am zis: datorită Andreei și lui Cristi, blogosfera ieșeană are un „cuib”, o „mamă” și o „umbrelă” sub care plănuiește să facă lucruri mărețe – Kooperativa 2.0, filiala Iași. Dar toate la timpul lor, o să vă povestesc eu mai multe într-o altă postare.🙂

Nu cred că am recunoscut vreodată în scris cât de mândră sunt de plaiul meu, de orașul meu și de oamenii frumoși de pe aici – moldoveni care, atunci când își doresc un lucru, nu se lasă până când nu îl obțin. În rândurile din față sunt Andreea, care a făcut posibil un infotrip la aeroport și fiecare persoană care a pus umărul la lucrările de modernizare ale acestui aeroport.

Am savurat această ocazie unică de a afla de la sursă informații despre Proiectul de Dezvoltare și Modernizare a Aeroportului Iași, precum și de a vedea cu proprii ochi marile schimbări care ne-au adus „în rând cu lumea”.

Nu știu câți ați urmărit, cu voie sau de nevoie, transformările prin care a trecut aeroportul în ultimii 4 ani, așa că o să împart cu voi lucrurile pe care le-am aflat:

  • Având locaţia în nord-estul Moldovei, pe un deal înalt de 180 m, Aeroportul Iaşi este unul dintre cele mai vechi aeroporturi acreditate din România. Chiar din anul 1905 aveau loc, pe o pistă de iarbă mai mult sau mai puţin adecvată, întreceri artistice aviatice cu pionierii aviaţiei, susţinută în acea perioadă de Casa Regală. Astăzi, aeroportul se mândrește cu trei terminale (T1 – destinat activităților administrative, T2 – pentru cursele interne, T3 – pentru cursele externe); cu o parcare nouă, o cale de rulare, în structură flexibilă, platformă înlocuită etapizat (în doar cinci zile) și o pistă nouă, flexibilă, singura și cea mai modernă din țară (și a doua din Europa), cu o lungime de 2400 m, echipată cu sistem de balizaj cat. III (de lăudat faptul că deși lucrările ar fi trebuit să dureze aproximativ 24 luni, ele au fost finalizate cu un an mai devreme).

  • În anul 2012 se operau doar două curse din Iași – una internă, către București, una externă, către Viena. În 2016 orizonturile ne sunt mult mai largi, numărând 16 destinații externe, cu zboruri directe – orașe importante din punct de vedere social, economic și cultural din Europa; iar conexiunea cu Istanbul leagă întreaga regiune de Nord-Est a țării cu restul lumii (Statele Unite ale Americii, Asia, Australia). Cursele externe noi sunt către Barcelona (din 27 martie) și Bruxelles (din 30 martie), urmate de Koln (3 iunie), Larnaca (1 iulie), Catania (3 iulie). Și mai ghiciți ce: de la 1 octombrie viața ne va fi mai ușoară datorită celor două curse zilnice interne, către Cluj și Timișoara.

  • Dacă în anul 2014 se înregistrau 270.000 de pasageri, în anul 2015 numărul a crescut la 381.000, Aeroportul Iași ajungând astfel, pentru prima dată, pe podiumul aeroporturilor regionale din țară, alături de Cluj și Timișoara. În 2016 se așteaptă ca pragul aeroportului să fie trecut de 850.000 pasageri, iar în 2017 să se depășească milionul.

  • Modernizarea infrastructurii aeroportuare – începute în 2013 și finalizate cu succes în 2015 – s-a efectuat cu foncduri europene. Aici puteți vedea un filmuleț care arată cum au decurs lucrările.

  • După 25 de ani, aeroportul a înregistrat profit și se „gospodărește” doar cu bani proprii.

  • A fost prezentat ca singurul exemplu de caz pozitiv din Europa la cel mai mare forum de aviație mondială din noiembrie 2015, care a avut loc la Montreal și a fost organizat de ICAO (International Civil Aviation Organization/ Organizația Internațională a Aviației Civile).

  • Rămâne principalul motor de dezvoltare economică a Iașului, efectele dezvoltării sale se reflectă în statisticile care arată că turismul local a fost relansat, iar veniturile din turism au crescut cu 40% față de 2012; rata șomajului a scăzut cu 50% pentru absolvenții unei facultăți și cu 30% pentru persoanele cu studii medii; cererea de închiriere a spațiilor de birouri a crescut cu 60% față de 2014 și de 7 ori față de 2012.

Deci se poate!

M-am bucurat să aud că nimeni nu are de gând să se oprească aici, existând planuri de introducere a unor rute noi, atragere la Iași a unor companii noi, unire a terminalelor 2 și 3, rezultând o nouă infrastructură, mai modernă și mai spațioasă (la câți pasageri sunt așteptați în anii ce vin, cred și eu!), infrastructură cargo (care nu poate înlocui însă autostrada), îmbunătățire a serviciilor destinate clienților.

Am promis să revin la aeroport pe 17 aprilie, când va avea loc spectacolul Aero Drift, care îl va avea ca invitat special pe Claudiu David și în cadrul căruia vom vedea: limuzine de epocă, prototipuri, karting, motociclete, mașini de offroad, rally și viteză în coastă, toate acestea în timp ce avioanele vor ateriza liniștite!

Paul, fotograful oficial al blogosferei, a surprins totul în fotografii pe care le găsiți aici.

2

Zboruri line către destinații de suflet!

Va urma…

P.S.: Doamnelor și domnișoarelor, dacă treceți pragul oricărui aeroport și nu e musai, nu purtați tocuri. Doar în cazul în care nu doriți să fiți rugate să vă descălțați.🙂 Chiar dacă am fost oaspeți ai aeroportului, pentru a ajunge pe pistă a trebuit să trecem de controlul de securitate ca orice pasager (nimeni nu scapă), iar noi, fetele cu tocuri, am trecut printr-o experiență…amuzantă, să zicem!


One thought on “Kooperativa 2.0 x Aeroportul Internațional Iași

Am ceva de spus:

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s